Životnosť predvolebných reklamných predmetov (glosa)

Autor: Nikola Koložová | 26.3.2012 o 17:58 | (upravené 26.3.2012 o 22:15) Karma článku: 4,21 | Prečítané:  710x

Nastupujem do autobusu, predo mnou postarší pán v modrej vyšúchanej šiltovke. Môže mať približne osemdesiat, ale športová čiapka s nápadne zvýrazneným číslom 4 ho omladzuje. V podstate je to deň ako každý iný, len som zhodou okolností stretla viac označených ľudí so zakrúžkovanými číslami než obvykle.

Plagáty, bilboardy, city lighty zaplnili ulice mesta a len málokde nachádzame tesne po voľbách voľný reklamný priestor. Usmievajú sa na nás z každého rohu politici a dávajú svojou pózou najavo, že práve oni sú tá správna voľba. Najdlhšie však zotrvávajú pred našimi očami rôzne predmety z predvolebných kampaní. Šnúra na mobilný telefón, pero, reflexné náramky, šálky, farbičky a iné dôležité veci pre náš každodenný život. Kým reklamné letáky už dávno skončili v smetnom koši, taká kuchynská chňapka je aj mesiace po skončení volieb stále spoľahlivou pomôckou.

Keď dávajú, ber. V našich končinách má tento frazeologizmus vždy aktuálnu hodnotu. Najmä ľudia, ktorým život nedoprial šťastie v peniazoch a žijú z minimálnych prostriedkov, prijímajú predvolebné dary a potešia sa naozaj každej maličkosti. Spomínaná šiltovka na staršom pánovi bola obnosená, obtrhaná, ale tá biela štvorka na nej, tá sa skvie aj dva roky po komunálnych voľbách a ešte stále pripomína bývalého kandidáta na primátora. (Pre istotu sa na bočnej strane čiapky uvádza aj názov webovej stránky uchádzača o hlasy voličov. Overila som si. Portál funguje a na rozdiel od reklamného predmetu, je aktuálny.) Žeby bol dedko skalným voličom štvorky? Faktom je, že pán pochádza zo susednej obce, kde má trvalý pobyt, a tak daného kandidáta nikdy voliť nemohol.

Mojej pozornosti neunikli ani držadlá v autobuse, ktoré prezentujú záujemkyňu o miesto poslankyne v parlamente pre rok 2010. Cestujúci používajú pomôcky na udržanie rovnováhy viac ako dva roky a ktovie dokedy sa na ne ešte budú musieť spoliehať. Medzitým prebehli ďalšie voľby do NRSR, ale umelohmotné držadlá s dávno neaktuálnou reklamou  visia nad hlavami pasažierov dodnes. Aj z marcových volieb máme pozostatok v podobe reklamných predmetov politických subjektov. Tie budú mať tiež dlhú životnosť, lebo sme sa v čase hospodárskej a ekonomickej krízy naučili používať predmety až do ich opotrebenia. Šetrenie je našou silnou stránkou a je šťastie, že naši verejní činitelia to vedia. A tak je vek propagačných materiálov niekedy starší ako samotné pôsobenie politikov vo funkcii.

V rámci kampaní dávajú kandidáti do obehu čoraz viac predmetov „na bežné užívanie" a míňajú na ne miliardy Eur, a to všetko len kvôli nám, prakticky orientovaným ľuďom. Politickým víťazom tohtoročných parlamentných volieb sa na základe počtu získaných hlasov suverénne stal Smer. Vo svete  reklamy vyhráva ten, koho vecičky ostávajú v kolobehu na očiach verejnosti čo najdlhšie s možným účinkom v nasledujúcich voľbách. Či volič - užívateľ zohľadní, alebo je mu úplne ukradnuté, pomôcku s akým zakrúžkovaným číslom používa napríklad pri výbere pekáča z rúry, je už iná téma. A aké ponaučenie nám z toho všetkého vyplýva z hľadiska marketingovej komunikácie politických subjektov? Nie je dôležité vyhrať, ale označkovať a zostať v po(d)vedomí voličov a potenciálnych voličov.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Spor medzi lyžiarkami a asociáciou ide do finále, výsledok je neistý

Dva alebo desať? Znepriatelené strany sa nevedia zhodnúť ani na tom, koľko sporných bodov riešili.

SVET

Len začíname, nebudeme hrať mŕtve, odkazujú Trumpovi milióny žien

Nový prezident začal rušiť kľúčovú reformu svojho predchodcu.


Už ste čítali?