Životnosť predvolebných reklamných predmetov (glosa)

Autor: Nikola Koložová | 26.3.2012 o 17:58 | (upravené 26.3.2012 o 22:15) Karma článku: 4,21 | Prečítané:  708x

Nastupujem do autobusu, predo mnou postarší pán v modrej vyšúchanej šiltovke. Môže mať približne osemdesiat, ale športová čiapka s nápadne zvýrazneným číslom 4 ho omladzuje. V podstate je to deň ako každý iný, len som zhodou okolností stretla viac označených ľudí so zakrúžkovanými číslami než obvykle.

Plagáty, bilboardy, city lighty zaplnili ulice mesta a len málokde nachádzame tesne po voľbách voľný reklamný priestor. Usmievajú sa na nás z každého rohu politici a dávajú svojou pózou najavo, že práve oni sú tá správna voľba. Najdlhšie však zotrvávajú pred našimi očami rôzne predmety z predvolebných kampaní. Šnúra na mobilný telefón, pero, reflexné náramky, šálky, farbičky a iné dôležité veci pre náš každodenný život. Kým reklamné letáky už dávno skončili v smetnom koši, taká kuchynská chňapka je aj mesiace po skončení volieb stále spoľahlivou pomôckou.

Keď dávajú, ber. V našich končinách má tento frazeologizmus vždy aktuálnu hodnotu. Najmä ľudia, ktorým život nedoprial šťastie v peniazoch a žijú z minimálnych prostriedkov, prijímajú predvolebné dary a potešia sa naozaj každej maličkosti. Spomínaná šiltovka na staršom pánovi bola obnosená, obtrhaná, ale tá biela štvorka na nej, tá sa skvie aj dva roky po komunálnych voľbách a ešte stále pripomína bývalého kandidáta na primátora. (Pre istotu sa na bočnej strane čiapky uvádza aj názov webovej stránky uchádzača o hlasy voličov. Overila som si. Portál funguje a na rozdiel od reklamného predmetu, je aktuálny.) Žeby bol dedko skalným voličom štvorky? Faktom je, že pán pochádza zo susednej obce, kde má trvalý pobyt, a tak daného kandidáta nikdy voliť nemohol.

Mojej pozornosti neunikli ani držadlá v autobuse, ktoré prezentujú záujemkyňu o miesto poslankyne v parlamente pre rok 2010. Cestujúci používajú pomôcky na udržanie rovnováhy viac ako dva roky a ktovie dokedy sa na ne ešte budú musieť spoliehať. Medzitým prebehli ďalšie voľby do NRSR, ale umelohmotné držadlá s dávno neaktuálnou reklamou  visia nad hlavami pasažierov dodnes. Aj z marcových volieb máme pozostatok v podobe reklamných predmetov politických subjektov. Tie budú mať tiež dlhú životnosť, lebo sme sa v čase hospodárskej a ekonomickej krízy naučili používať predmety až do ich opotrebenia. Šetrenie je našou silnou stránkou a je šťastie, že naši verejní činitelia to vedia. A tak je vek propagačných materiálov niekedy starší ako samotné pôsobenie politikov vo funkcii.

V rámci kampaní dávajú kandidáti do obehu čoraz viac predmetov „na bežné užívanie" a míňajú na ne miliardy Eur, a to všetko len kvôli nám, prakticky orientovaným ľuďom. Politickým víťazom tohtoročných parlamentných volieb sa na základe počtu získaných hlasov suverénne stal Smer. Vo svete  reklamy vyhráva ten, koho vecičky ostávajú v kolobehu na očiach verejnosti čo najdlhšie s možným účinkom v nasledujúcich voľbách. Či volič - užívateľ zohľadní, alebo je mu úplne ukradnuté, pomôcku s akým zakrúžkovaným číslom používa napríklad pri výbere pekáča z rúry, je už iná téma. A aké ponaučenie nám z toho všetkého vyplýva z hľadiska marketingovej komunikácie politických subjektov? Nie je dôležité vyhrať, ale označkovať a zostať v po(d)vedomí voličov a potenciálnych voličov.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?