Spočiatku som sa popri hlavnej pracovnej činnosti chcela venovať výučbe mediálnej výchovy ako krúžkového predmetu, ale čas mi nedovoľuje, aby som sa sústavne z týždňa na týždeň pripravovala na hodiny a vymýšľala aktivity. Jednorazové stretnutie by som však hravo a s radosťou zvládla.
O čo ide?
V podstate ide o moju školskú seminárnu prácu, v ktorej som mohla pustiť uzdu fantázii, ale i napriek tomu som sa snažila vytvoriť niečo, čo by nebolo ďaleko od reality a najmä, aby som projekt mohla uplatniť aj v praxi. Teórie majú študenti na odborných školách a hlavne v gymnáziách viac ako dosť, tak prečo im neponúknuť užitočné informácie v praktickej podobe? Učitelia slovenského jazyka a literatúry, náboženstva, etiky, náuky o spoločnosti nemajú čas ani priestor na odučenie prierezovej témy mediálna výchova, a preto sa problematika vo výučbe zanedbáva. A pritom je to nielen veľmi atraktívna záležitosť, ale aj užitočná pre rozvíjanie schopnosti selekcie mediálnych obsahov.
Tematiku mediálnej výchovy by som chcela dať do pohybu prostredníctvom zážitkovej tvorivej dielne Mediálne popoludnie. Stretnutie by bolo určené pre študentov stredných škôl od 15 do 19 rokov. Viem si predstaviť, že by sa aktivity naraz zúčastnilo 10-15 záujemcov, aby každý z nich dostal priestor na sebarealizáciu. Moje 3 hlavné ciele:
Vzbudiť záujem mladistvých o kritické vnímanie mediálnych obsahov
Poučiť o výstrahách mediálnej manipulácie
Ukázať technické a jazykové prostriedky využívané v elektronických médiách za cieľom manipulovať príjemcu
Aktivity
Všetko, čo by som pri uskutočňovaní projektu potrebovala, je priestor, premietačka a biele plátno. Aby sme sa mali od čoho odraziť, účastníci dostanú na domácu úlohu pozrieť si jednu časť akejkoľvek reality show, spravodajskej a publicistickej relácie. Mediálne popoludnie sa rozdeľuje na tri bloky, pričom v každom z nich ide hlavne o aktívne zapojenie sa študentov do programu. Premietli by sme si reálne odvysielané ukážky v televízii na základe ktorých by sme dospeli k záverom. Priestor by dostali aj študenti na vytvorenie vlastného textového príspevku, ktorý by sme nahrali na záznam a analyzovali by sme ho z hľadiska objektivity a správnej zvukovej realizácie. Konkrétne aktivity sú v projekte, tento materiál slúži na inšpiráciu.